Alweer tijd voor een nieuw verslag! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bertinavanrenselaar - WaarBenJij.nu Alweer tijd voor een nieuw verslag! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bertinavanrenselaar - WaarBenJij.nu

Alweer tijd voor een nieuw verslag!

Blijf op de hoogte en volg

25 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Hèhè, er is alweer bijna een week voorbij nadat ik mijn vorige verslag heb getypt. Ik blijf het volgens mij elk verslag wel zeggen maar wat gaat de tijd toch ongelofelijk hard! Deze week ga ik al mijn op 1 na laatste werkweek in. Omdat het vandaag Onafhankelijkheidsdag is , ben ik lekker de hele dag vrij. Aanstaande vrijdag ga ik met de gehandicapte kinderen van Willianne’s stage pannenkoeken eten, op deze manier blijven er niet zo heel veel werkdagen meer over:p

Maargoed, laat ik weer bij het begin beginnen:)
Afgelopen dinsdag ben ik onverwachts een dagje niet naar mijn werk geweest. Ik heb van tien voor 8 tot tien over 9 op de bus staan wachten die toen vervolgens nog niet kwam, en ik had helaas weer behoorlijk last van mijn buikpijn dus ik ben een dagje thuisgebleven. Ik heb lekker rustig aan gedaan, en ben nog met mijn surprise(zondagavond hebben we pakjesavond met alle huisgenootjes) bezig geweest die nu eindelijk klaar is:) Dinsdagavond hebben we gezellig een film gekeken met onze huisgenootjes en op die manier is de dinsdag ook zo weer voorbij gevlogen.

Woensdag was voor mij ook(voor de verandering:p) een heel rustig dagje, ik ga normaal altijd met de gehandicapte kinderen zwemmen maar dat ging deze dag niet door dus ik heb ’s morgens lekker uitgeslapen, daarna heb ik even boodschappen gedaan. Ik ben op zoek geweest naar ideeen voor de kinderen van het zondagsschooltje, en ik heb nog wat gevonden ook! Bij een kleine evangelische boekhandel vlakbij de supermarkt hadden ze allemaal kleine boekjes liggen met verhaaltjes erin e.d. Deze waren echt heel erg goedkoop dus dan houden we nog voldoende geld over om ook nog wat anders voor ze te kopen! Woensdagavond hebben we met z’n vieren bij het pannenkoekenhuis gegeten wat echt heel erg gezellig was!

Donderdag had ik eindelijk weer een “normaal” dagje op mijn werk. Ik heb weer van alles meegemaakt en ik moet zeggen dat ik het donderdag en vrijdag voor de eerste keer echt op was toen ik thuiskwam. Ik had allebei de dagen een groep van 11 kinderen, en ik kan jullie vertellen het waren bepaald geen lieverdjes dus af en toe moest ik ze echt even goed aanpakken want ze luisteren echt super slecht. Wel merkte ik dat het vrijdag gelukkig beter ging, 1 van de jongetjes die ik de dag daarvoor in de box(jaa of jullie het geloven of niet, dat is de strafplek voor alle kinderen, maakt niet uit hoe oud ze zijn) was echt poeslief en luisterde gelijk toen ik wat zei dus dat voelt dan ook wel heel goed eigenlijk;) Donderdagmiddag had ik nog weer een best wel aparte ervaring in de bus, ik zat op een tweezitsbankje en er kwam een moeder binnen met 3 kinderen. De jongste schatte ik rond een jaar of 6 en die durfde gewoon echt niet naast mij te zitten!! Op dat moment besef je toch wel weer dat je echt “anders” bent hier. Nadat hij mij een poos aan had zitten te staren vanaf de veilige schoot van zijn moeder, kwam hij toch op een gegeven moment wel naast me zitten. Z’n moeder verontschuldigde zich helemaal dat hij zo verlegen was enzo. Ze voelen zich echt zo snel schuldig hier! Maargoed, hier merk je toch ook echt nog wel het verschil tussen blank en zwart hoor! Ik word ook nog steeds overal voorgelaten in de bussen enzo, of als ik sta te wachten om over te steken stopt er altijd wel een auto. Aan de ene kant is het natuurlijk handig, maar aan de andere kant voel ik me ook regelmatig behoorlijk opgelaten.

Zaterdag zijn we met onze 2 andere huisgenootjes heerlijk wezen zwemmen in een zwembad bij een hotel. Je kon daar voor 12,50 euro echt heerlijk zwemmen, en je kreeg nog gratis eten en 1 flesje drinken ook dus we hebben echt genoten. Ik ben nu wel echt behoorlijk verkleurd, en het is niet geheel gevoelloos kan ik jullie vertellen haha. Maargoed, ik heb een heerlijke ontspannen dag gehad dus dat heb ik er dan maar even voor over!

Gisteren(zondag) hebben we weer een hele mooie dienst gehad ’s morgens. De preek was heel mooi, en in deze gemeente is het de gewoonte dat je als je wat wilt delen met de gemeente je dat na de preek kunt doen. Deze keer kwam er een meisje van ongeveer mijn leeftijd naar voren en zij had een getuigenis waarvan het kippenvel me over de rug liep. Ze studeerde nog en zou in verband met financiele problemen deze week niet naar school kunnen omdat ze de bus(die gewoon maar 40 eurocent) kost niet kon betalen… Ze had gebeden of er een oplossing mocht komen omdat ze toch heel graag naar school wilde ook omdat ze een presentatie had. Op dat moment was haar zus naar haar toegekomen en die had haar 5 SRD geleend zodat ze die dag naar school kon en om een of andere reden had ze die dag opeens van allerlei mensen nog geld gehad. Op deze manier kon ze weer de hele week met de bus naar school. Dit heeft echt heel veel indruk op mij gemaakt, voor mij was het altijd zo normaal dat ik naar school kon enzovoort maar dit meisje moet er echt voor vechten om het te kunnen halen. Respect!
Zondagmiddag hebben we heerlijk rustig aan gedaan, we hadden ’s avonds pakjesavond met de huisgenootjes en gingen daarvoor met z’n allen eten. We zouden allemaal wat maken, en Willianne en ik zouden samen het voor en nagerecht maken dus daar zijn we lekker mee bezig geweest.
’S Avonds hadden we dus pakjesavond, en dat was echt super geslaagd!! Ik heb een hele mooie armband gekregen en een leuk gedicht en surprise!

Nou, volgens mij zijn jullie weer helemaal up to date:)
Ik heb nog foto’s toegevoegd, 1 foto is van een Hindoestaans meisje op mijn werk die al helemaal mooi aangekleed was voor het feest aanstaande maandag! Echt super schattig! De andere foto’s zijn van het zwembad waar we zaterdag geweest zijn en van pakjesavond gisteravond!

Werkse allemaal weer deze nieuwe week!

Liefs vanuit Suriname

  • 25 November 2013 - 15:53

    Je Buurvrouwe:

    Hoi buurdeerne,

    Ik heb net je nieuwe verslag gelezen. Wat maak je veel mee en wat geniet je daar! Ik ben zeer benieuwd naar al je verhalen en alle foto's. Nog een paar weken en het zit er weer op. Geniet er nog van!
    groetjes van ons allemaal,
    de buurvrouwe

  • 30 November 2013 - 16:01

    Ma:

    hoi bertina
    waar b en je nu toch oom chris en ik willen met je praten dus maar niet gr wy!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 20 Juni 2013
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 14410

Voorgaande reizen:

02 September 2013 - 18 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: